Sunday, June 21, 2009

bersabarlah...








salam ukhuwwah drpd pemilik blog... sudah lama saya tak menaip entry di sini... sekadar ingin berkongsi satu pengalaman..yg takkan saya lupakan... kisahnye bermula :

18 Jun 2009
Malam itu, lebih kurang hampir 3 jam saya tidur,saya terjaga…saya tercari-cari kunci bilik..pelik..hairan…kunci tiada..puas dicari di setiap ruang dlm bilik..namun semuanya hampa…biasanya kunci itu diletakkan di atas katil…saya dan kawan berusaha mencari tetapi gagal..kemudian, kami terus tidur..saya tidur dgn harapan esoknya kunci itu akan muncul balik..kami tidur sehingga bermimpikan kunci itu…
Esoknya, saya masih mencari..namun tetap tiada..so, pagi itu saya membuat aduan di pejabat..minta digantikan kunci baru…maka,melayanglah sedikit duit saya sbg bayaran denda kehilangan kunci..saya redha..rase lega selepas membuat aduan..gembira sbb hari itu ialah hari terakhir saya menghadiri kelas sebelum peperiksaan…

20 Jun 2009
Pada pagi itu,lebih kurang pukul 9.30 pagi, saya ke pejabat utk mengambil kunci baru..saya meminta tolong kawan utk duduk di bilik..risau bilik dibiarkan tidak berkunci..
Saya rasa lega selepas mendapat kunci baru..segera masuk ke bilik…untuk bersiap-siap..sebab cadangnya nak ke kolej hari itu dgn kawan…kemudian.bergegas ke bilik hari..pintu sudah yakin dikunci sebelum keluar..kawan turun ke bawah menonton tv..lebih kurang 15 minit kemudian,saya masuk ke bilik..ternampak purse dlm keadaan terbuka di atas katil..Ya Allah…habis semua duitku hilang..yg tinggal hanya dua keping wang kertas rm1… masa itu saya rasa terkejut sangat2…tak mampu berbuat apa2..habis rosak plan nak keluar dgn rakan…masa itu, hanya air mata yg mengalir..tanpa henti..rasa terlalu lemah saat itu..mungkin kerana itu merupakan pengalaman pertama..terus saya memberitahu emak dan kawan2 untuk meredakan perasaan itu…saya hanya terbaring di atas katil..hampir 3 jam air mata mengalir..tidak pernah saya mcm tu sebelum itu..
Kemudian, baru saya tersedar..ada lagi dua barang yg hilang…makin laju air mata turun…macam membazir air mata je masa itu…tapi hanya itu yg mampu ku buat utk melegakan perasaan itu..buku tidak dihiraukan biarpun exam kian hampir..hilang mood seketika…
Namun,bersyukur sangat2 pada Ilahi sebab petang itu kakak datang..dapatlah saya mengisi perut yg kosong sejak pagi…rasa selamat apabila kakak juga berada di bilik itu..saya jadi risau dan fobia utk meninggalkan bilik itu sendirian tanpa penghuni…
Cuma sedikit hairan dan pelik..sebab handphone dan laptop saya dan kawan saya tidak diusik langsung…laptop dibiarkan di atas tilam..andaian saya, mungkin hamba Allah itu hanya mengambil barang yg dia belum ada..laptop n handphone dia dah ada la tu…bertambah syukur padaNya…hilang sedikit kesedihan saya dgn kehadiran kakak..kak, thanks ye datang masa tu..thanks sangat2..biarpun akak gelak tengok mata saya yg bengkak mcm disengat tebuan…hehe…

Saya tahu…kehilangan ini hanya sedikit..di luar sana masih ramai yg kehilangan lebih banyak benda..lebih teruk drpd saya..tapi, bagi saya..ini merupakan suatu kejutan.suatu ujian drpd Allah…apabila seorang hamba itu diuji, maka bertambahlah keimanannya kepada Allah..makin Allah uji seseorang itu, makin Allah sayang pd hambaNya itu..bersyukur sebab Allah masih sayangkan saya..biarlah ujian ini mendidik diri saya agar menjadi hamba yang lebih baik…nikmat Allah itu tersangatlah luas dan banyak..masih banyak nikmat kurniaannya yang saya masih ada..mungkin suatu masa saya akan mendapat gantian yang lebih baik atas kehilangan barang2 itu..setiap yg berlaku itu pasti ada hikmahnya..pasti!!!!

Walaupun saya tak nampak apa yg hamba Allah itu buat, tapi Allah itu Maha Melihat..Dia mengetahui segala-galanya...semoga suatu hari nanti hidayah Allah menjadi milik orang itu..insyaAllah....


Untungnya orang beriman.. Sehingga Nabi pun takjub dengan perihal orang mukmin.. "Aku takjub dengan perihal orang yang beriman.. Semuanya ada kebaikan.. Tidak ada suatu kebaikan pun kecuali ianya untuk orang yang beriman.. Apabila diberikan sesuatu nikmat, dia akan bersyukur.. Maka itu baik baginya.. Apabila diuji dengan suatu ujian, dia akan bersabar.. Maka itu juga baik baginya.." Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim...




3 comments:

Salam dik.. sabar ye..
Allah Maha Mengetahui.. =)

cume akak musykil satu bnde, btul ke trikh dlm post nih? 18 jun 2009 dgn 20 jun 2009..?
Adik amek short sem ke?

Oh akak
saya baru perasan komen ni
yup..mase tu saya amik shortsem kat ukm bangi=)

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More