Wednesday, August 26, 2009

t.e.m.u. + d.u.g.a = S.Y.U.K.U.R


Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya...

Salam…

Walaupun masih belum habis exam,masih sempat menconteng blog ini

Tarikh 25.8.2009 yg takkan dilupakan

Iaitu tarikh temuduga @ interview itu

Sehari sebelum itu baruku tahu tarikh,tempat dan masa temuduga


Tarikh : 25 Ogos 2009


Tempat : Unit Kaunseling, UKM Bangi


Masa : 12.30 – 1.00 tengahari


Blank..pening..confuse..keliru..semua ada..macam tak tahu nak buat ape..

Hanya ada masa tak sampai 24 jam sblum temuduga..no preparation

Ditambah dengan nota2 yg perlu dibaca utk exam…

Dengan segala dokumen yg belum disahkan..dan tunggu sijil kelahiran yg diposkan oleh mak smpai ke kolej..

Rasa macam nak tarik diri…surrender…

Pagi exam..tengahari temuduga..sempat ke???


Rentetan hidup saya utk menghadapi temuduga :


25.08.09 ialah tarikh exam analisis makanan..juga tarikh temuduga

Pagi itu, sebelum ke dewan peperiksaan, sempat saya ke pejabat kolej..nak dapatkan pengesahan dokumen dan ambil barang pos..tapi pengetua tak ada..

Left my things there..sit for EXAM first!!!

Selesai exam 2 jam, cepat-cepat dtg pejabat, ambil barang balik…

Then, urus dan susun semua dokumen yang ada elok-elok…dah pukul 11.00 masa tu..lari cepat-cepat nak naik bas ke fac…

Dah sampai kt fak, p fotostat n print jap…

Ops!!! Terlupa plak..kwn saya sorang nilah slalu jd mangsa kalau nk g bangi..slalu jd mangsa keadaan…

Ikutkan nk g sorang je..tapi berani ke? So, pergilah berdua dgn kawan…


Thanks a lot for u..for accompanying me there..from here to there..n from there to back here =)


Pastu, pergi jumpa pengetua = Dr. Ruzita..utk cop dan tandatangan..sempat lagi borak-borak jap walaupun dah lambat…sempat dapat komen membina drpd Dr…Thanks Dr (‘’,)


Dah siap tu, jalan cepat-cepat…nak naik monorel n ktm…mujurla tak ramai orang..dapatlah kami duduk dgn selesanya…

Dalam hati masa tu tak tahulah nak kata ape…

Nanti sampi lambat, mesti kena reject…


“ aku rasa tak sempatla..mesti tak sempat temuduga tu..rasa macam ape je “, sungut saya

“ ish, ko ni..janganlah cakap cmtu…InsyaALLAH sempat..harap2la penemuduga tu baik”, kawan beri kata2 semangat

“ yelah..tengoklah camne..pergi jelah dulu bangi tu..asalkan sampai..kalau xleh temuduga pun, kita g jalan2 kat sana…hehe”, sempat aku berseloroh dgn kawan..saja nak hilangkan resah gelisah..


Sampai di stesen UKM pukul 12.50..terus amik teksi ke UKM..tepat2 pukul 1.00 tengahari, dan waktu itulah sebenarnya masa temuduga saya tamat…

Tapi takpe…terus cari unit kaunseling..dalam keadaan rushing…biar lambat, asalkan datang =)

Jumpa dengan Puan yg uruskan tentang temuduga tu..bgtau sebab datang lambat…


“ Mujur awak datang, kalau tak, saya nak potong dah nama awk ni,’’ kata Puan tu.

“ Tunggu sekejap ye, nanti panel panggil”.


Tak sampi 5 minit duduk, saya dah dipanggil..Bersediakah???

Dengan keadaan rushing dari pagi lagi, ditambah dengan persediaan tu mungkin hanya 30%

Mampukah saya berhadapan dengan 3 orang panel tu?

Dengan semangat dan kekuatan yg ada, saya berjaya masuk kedalam bilik itu dan berhadapan dengan 3 panel..semuanya perempuan..2 melayu, sorang Indian..

Walaupun agak penat, perasaan tu disembunyikan rapi..cool n steady..hanya mampu senyum je dari awal sampai habis temuduga…tak sempat nak nervous langsung..sebab tergopoh-gapah je sebelum tu…

Sesi temuduga :


1. Soalan : Kenapa awak pilih bidang ini?


Jawapan : Saya pilih bidang ini sebab saya berminat dengan bidang ini…bla bla bla…



2. Soalan : Can u told me one thing that u’ve achieved..your achievement that u proud of..anything…whether academic or sport or your talent..whatever


Jawapan : (terdiam sebentar..mcm xde ape2 pencapaian je )..one thing that I’m proud of is I know how to make……….the techniques…I got some knowledges through it..n I’m so grateful because I’ve chance to come here.



3. Soalan : Saya tengok pencapaian awak semasa spm ok..then, u masuk matrik setahun…I think u must have an ambition…mesti u nak jadi seseorang yang berkerjaya tinggi kan…apa yang awak nak jadi sebenarnya ?


Jawapan : Sebenarnya, memang sejak kecil lagi, saya bercita-cita nak jadi pendidik..sama ada guru @ pensyarah..bla..bla..bla..( panjang celoteh ni )



4. Soalan : So, awak rasa apa kelebihan atau kekuatan pada diri awak yang membolehkan awak ni menjadi seorang pendidik?


Jawapan : (mencari idea jap )..Saya rasa saya ni seorang yang……………………………………………….



5. Soalan : Kalau awak jadi pendidik nanti, apa sumbangan yang awak boleh lakukan? Kita nak memperkasakan institusi kan…


Jawapan : InsyaAllah..kalau saya menjadi pendidik, saya akan menyumbangkan masa dan tenaga saya utk mendidik para pelajar.Selain itu, saya boleh member sumbangan dalam aktiviti di luar bidang pembelajaran. Contohnya, menganjurkan program khidmat masyarakat yang melibatkan orang luar spt orang kampung. Melalui program ini, saya dapat member informasi tentang kebaikan menyambung pelajaran di sana. Saya boleh meluaskan minda orang kampung, yang sebenarnya tempat itu adalah bagus dan akan menghasilkan pelajar yang produktif. Maka, ibu bapa boleh menasihati dan merangsang anak-anak mereka. Malah, hubungan social juga dapat dijalinkan melalui program ini.



6. Soalan : Andaikata la kan, suatu masa awak dapat pelajar yg bermasalah, yg ponteng kelas, buat bising.Apa tindakan awak supaya keadaan itu kembali normal?


Jawapan : Saya perlu mengubah cara pengajaran. Saya boleh menggunakan cara yang lebih menarik seperti slide show. Semasa mengajar, saya boleh memasukkan unsur jenaka, hanya utk menghilangkan kebosanan mereka. Jika pelajar yg bermasalah, saya perlu menemuinya, bertanyakan masalahnya, dan bantu dia menyelesaikan masalah itu. Walau seteruk mana pun disiplin pelajar itu, saya tetap harus masuk ke kelas dan mengajar.



7. Soalan : Saya tengok pencapaian semasa di unIversiti ni merudum jatuh..padahal, u’re good in spm..apa sebenarnya punca awak dapat macam ni?


Jawapan : Ye, memang betul. Saya rasa………………………………………………………….



8. Soalan : So, apa yang harus awak buat utk atasi masalah awak ni? Nak pastikan nanti semasa grad, u’ll get higher pointer…


Jawapan : Saya mestilah………( cakap ikut suka je )



9. Soalan : U know right that u’ll teach in English? But, your muet is bad..what will you do to improve ur English?


Jawapan : Yes, I know…I will……………………………



10. Soalan : Katakanlah suatu hari nanti awak dapat tawaran kerja di East of Malaysia..contohnya di Ranau?Will you go there? And why ?


Jawapan : InsyaAllah, I will go..because I want to get new experiences there..i’ll try to do the best during my work………………………….



11. Soalan : Is this ur personality? Suka tersenyum…. Walaupun tadi awk datang sini dlm keadaan rushing, awak masih mampu senyum…


Jawapan : Yes, I like to smile, but sometimes..If I’m stress n have problem, it’s hard for me to smile



12. Soalan : So, how do you reduce our stress?


Jawapan : I…….( membebel lagi )



13. Soalan : So now, can u show your skill how to teach? In English… Like in a class…


Jawapan : ( boleh ke saya mengajar?macam gementar je nak p kt white board tu)


Panel : tak kisahla apa2 pun…biarlah awak tak ingat fakta tu..kami nak tengok kebolehan awak mengajar

Jawapan : ( saya pun beraksi la kat depan..dgn BI tunggang-langgang…first time ni tunjuk skill mengajar yang x tau wujud ke tak dalam diri ni )



Panel 1 : Ok..that’s all… actually, u have the skill to teach..keep trying on it..( saya senyum lagi )

Panel 2 : Yup…tapi awak tak boleh mengajar bidang ni..u don’t have skill to teach about this…nanti hancur semua….

( dalam hati : huhu..fail la aku temuduga ni…)


Saya hanya berkata, “ Ok, I will try..i will try. Thanks Madam.


Selepas setengah jam, berakhirlah sesi temuduga tu. Rasa teramat lega selepas selesai. Banyak betul soalan mereka, siap kena hentam lagi..tapi takpelah..yang penting dh lepas dan melalui sesi itu..

Lulus atau gagal..semuanya mereka yang tentukan..

Dan segalanya ku serahkan pada ALLAH…


~ ada hikmah sebenarnya kenapa saya ditemuduga pada jam 12.30…saya calon terakhir sebelum sesi petang bermula..dan masa itu saya lambat setengah jam..maka,dapatlah temuduga dari pukul 1.00- 1.30 tengahari ~


~ kalaulah saya pada sesi lain, mungkin saya terlepas temuduga itu..setiap setengah jam adalah untuk calon yang berlainan~


~kalau waktu lain..tambah lagi atas kelewatan saya, masihkah ada ruang waktu utk saya ditemuduga?~



ALHAMDULILLAH…

ALLAH memberi kesempatan ini pada saya =)


~ KEEP THIS EXPERIENCE FOREVER IN MY MIND ~

...... di sebalik kesulitan itu pasti ada kemudahan.....


2 comments:

Salam...mantap n not bad at all ur interview.. zira just curious n nak tahu...interview pasal aper 2 lina??
It sound like u want to switch ur course into education??
hhihii..lulus x zira punyer BI?? hentam jelah..

hehe..lulus je zira..
ni interview nak mintak biasiswa + kerja...
skim latihan teknikal pengajar..
that related with our course..like food tech..
but, i think i fail in this interview..
huhu...
hope ALLAH help me...=)

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More