Mulakan hari dengan senyuman :) .

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

Allah pastikan bersamamu, bila kau selalu bersamaNYA.

Semoga hari ini lebih baik daripada semalam.

Saturday, December 31, 2011

mahu duit banyak

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


(menaip sambil diiringi muzik yang membingit di kawasan perumahan)

Walaupun internet putus-putus di sini plus mata yang makin kuyu, tetap berusaha mencoret sesuatu di sini. Pelik kenapa hampir menjengah tahun baru, penduduk di sini dimeriahkan dengar pelbagai jenis lagu karaoke. Karaoke maksudnya orang yang menyanyi. Jadi, sangatlah mengganggu orang lain yang sedang tidur. Ok takpe, mungkin sudah menjadi budaya di sini. *tak buat pun takpela*

Thursday, December 29, 2011

memories in 2011

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


2011 bakal pergi. Macam baru semalam je tahun 2011. Memang masa sangat cepat berlalu. Biasalah, setiap tahun semua orang ada azam baru masing-masing. Ada impian tersendiri.
Saya?
Entahla, sudah ingat-ingat lupa akan azam sendiri
Yang ingat hanyalah nak jadi hamba Allah yang lebih baik
Rasa macam tak capai sepenuhnya
Tapi, penentu perubahan tu tak tahulah macam mana nak buat. KPI diri? Siapa nak nilai diri sendiri kalau bukan Allah sendiri kan :)

Wednesday, December 28, 2011

seminggu di selatan

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya




Alhamdulillah, kembali normal kali ini
Ada kesempatan ke Johor, membantu kawan mengumpul data kajian
Membantu sambil menimba pengalaman
Alhamdulillah ;)
Banyak ilmu yang diperoleh di sini
Berjalan sambil memerhati dunia sekeliling, dan membuat tafsiran sendiri

Sunday, December 18, 2011

speechless

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya




Alhamdulillah
Sudah lama tak luangkan masa sebegini sejak tinggal di sini
Jarang-jarang je buat camni. Ini pun setelah lelapkan diri selama 3 jam dulu
Betullah, kalau ikutkan nafsu memang nak sambung tidur lagi, tapi atas kekuatan diri sendiri sama ada nak terus tidur atau bangun
Samalah macam tidur lepas subuh
Lepas solat, iman akan berperang dengan nafsu
Nafsu akal cakap ' mengantuklah, nak tidur balik lepas ni '
Iman cakap ' tak payah tidur lepas subuh. tak bagus. pagi-pagi rezeki berkat'
Oh yeah, hanya iman yang kuat je mampu kalahkan akal kita
Ok, sebenarnya melencong sikit ni
Tazkirah di pagi hari :)

Friday, December 16, 2011

di sini dan di sana berbeza

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Di sini dan di sana berbeza
Di sini aku lebih bebas, di sana aku lebih terikat
Di sini aku lebih berani, di sana aku agak penakut
Di sini aku boleh ke mana-mana sahaja ikutkan hati, di sana aku kena minta izin dulu


Aku lebih 'ganas' di sini, kerapkali seluar panjang yang dipakai apabila keluar rumah
Di sana, seluar hanyalah apabila berada di rumah
Jika di sini, waktu maghrib pun masih boleh keluar, namun di sana sangatlah tak comel kalau masih di luar rumah masa syaitan berpeleseran
Di sini bila-bila je keluar malam, di sana sangatlah tak keluar malam kecuali hal yang mustahak


Dunia di sini dan di sana memang berbeza
Ada pros & cons masing-masing


Bandar metropolitan VS kampung


Walau di mana pun berada, kita tetap kita
Islam mesti diutamakan
Kuatkan benteng diri agar tak terpengaruh dengan anasir negatif


Jadilah seperti ikan di laut
Walau semasin mana pun air laut itu, ikan tu tetap tawar bila dijual
Garam laut tak dapat menembusi ikan tu


Usah jadi seperti ikan di darat, ikan yang dimasak
Hanya letak 1 sudu garam, sudah mampu memasinkan ikan itu !
Jadilah ikan yang boleh dipengaruhi dengan penambah rasa yang baik-baik sahaja



When we put Allah as priority in everything, we will be protected forever :)


'' Ya muqollibal qulub, thabbit qalbi 'ala diinik ''
(Ya Allah yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku atas agama-Mu)


'' Rabbanaa laa tuzigh quluubanaa ba’da’iz hadaitanaa wahablanaa milladun karahmah innaka antal wahhaab ''
(Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan kurniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; kerana Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (kurnia)


Aameen

Monday, December 12, 2011

cukai, cukai, cukai

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Kalau korang la kan, korang setuju tak kerajaan kenakan 'fat tax' = cukai lemak ?
Yelah, sekarang ni pun dah banyak cukai kena bayar. Road tax, service charge tax, government tax bila beli makanan kat certain restaurant dan lain-lain
Tetiba je nak fat tax pulak?
Kaya la kerajaan macam tu, asyik dapat duit rakyat je

Sunday, December 11, 2011

hot topic

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Semoga berjaya buat semua debaters 4th year nutrition
Semoga semuanya lancar esok
Sesiapa yang free, silalah datang ke dewan kuliah TIBE jam 2 petang

" This House Will Tax Fatty Foods "

Interesting topic that need to be discussed tomorrow
Bukan esok je, sampai bila-bila pun
Sebab Malaysia dah jadi johan obesiti kat Asia



Contents debate akan diupdate next time jika berkelapangan :)

Saturday, December 10, 2011

kek VS manusia

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Sedang berbahagia di sini
Terasa seolah-olah sudah berada di syurga :)


Hari ini merajinkan diri cuba sesuatu yang baru
Guna resipi baru daripada internet
Namun sayangnya, kurang menjadi mengikut citarasa
Kerana buat-buat pandai
Tak ikut betul-betul sukatannya
Saya kurangkan sukatan minyak, kononya nak kurangkan berminyak kek tu
Alih-alih terkering la pulak
Dah tak boleh panggil kek coklat moist


Lalu, saya terfikir satu analogi selepas itu
Kek ini kurang sedap sebab kurang sukatan bahan
Begitulah dengan manusia
Jika kurang iman, amal dll, manusia tu juga kurang sedap
Kek akan kurang sedap di mulut manusia
Tapi manusia pula akan kurang sedap di mata Allah
Allahuakbar!


Cara nak tambahkan kesedapan kek ini ialah dengan topping coklat




Yes, rasanya lebih baik
Begitulah dengan kita sebagai hamba Allah
Andai masih kurang sedap diri ini
Perlulah  topup iman, topup amal, topup akhlak
To be a better person :)


Dunia kini tanpa sempadan
Boleh topup diri ikut macam-macam cara dan kaedah
Semuanya bergantung kepada kita sama ada nak yang baik atau tidak
Kata Ustaz Pahrol, jika seseorang itu inginkan kebaikan pada dirinya, Allah akan tunjukkan jalan padanya
Jika seseorang itu cintakan majlis ilmu, Allah pasti sentiasa buka hatinya untuk mencari di mana-mana majlis ilmu
Sebab itu untuk mendapat hidayah, kita perlu berusaha
Jika tiada angin, masakan pokok bergoyang
Jika tiada usaha, masakan hidayah datang
Jom mohon hidayah dan taufik sentiasa bersama kita =)






- masa berhibernasi hampir ke penghujungnya
- bersabar dan terus bertahan hingga ke akhirnya! 


Sunday, December 4, 2011

khas untuk wan, ateh, usu & tokki ^^

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk menjaga si kecil ini



Hafiy sebelum hari raya haji :)

Ni the latest Hafiy -4 Disember 2011  (agak-agak 3 bulan setengah) 








posing kacak bergaya masa tidur

Duhai Ateh,
gambar masa tidur je ada. masa celik mata bulat tak ambil pula
Perkembangan terkini, Hafiy dah boleh meniarap dan angkat kepala dengan tingginya, dan berusaha melonjak-lonjak kakinya pula
dan dah boleh respons sikit bila panggil namanya. bila tegur, dia akan senyum dan bercakap dengan bahasanya sendiri:)
He had good motor skill development
Ops, gambar Hafiy meniarap pun takde
Nanti Hafiy balik kampung, silalah ambil gambar banyak-banyak
Berat terkini 5 kg ++ (memang berat pun, rasa lenguh tangan duk dukung si kecil ni semalam sebab asyik nangis je)

Hafiy dah ada kesan tinggalan chicken pox kat seluruh badan
kecik-kecik dah kena
So, Usu dan kakak pun kena bersiap sedia untuk merasai kesedapannya nanti ^^

p/s : siapa nak anak berkembang dengan baik, sila amalkan breastfeeding ya. guna botol susu pun, sila letak breastmilk juga .Dah ada bukti depan mata pembebel blog ini =D

Saturday, November 26, 2011

jom berubah^^

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Zulhijjah 1432H hampir meninggalkan kita
Ahlan wasahlan Muharram 1433H
Syukur masih dipanjangkan umur
Tahu tak kenapa? Sebab Allah nak kasi ruang untuk kita bertaubat lagi
Syukur sebab masih punyai nikmat iman dan islam :)

Thursday, November 24, 2011

a sunshine to me

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Alhamdulillah, nikmat sihat kembali pada diri yang kurang stabil untuk beberapa hari. Mungkin sebab cuaca yang tak menentu di sini, ditambah dengan hidangan asap-asap kenderaan dan pencemaran lain bila keluar daripada rumah. Oh, sungguh rindukan kampung yang bersih dan nyaman je. Entah bila sempat balik rumah lagi. Jeles dengan parents, kakak dan adik sebab semua sedang cuti sekarang. Nak jadi orang bawah KPM gak (impian terkubur kaku) :)

Tuesday, November 22, 2011

Ajarkan Aku Cinta

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Minggu lepas dengar ceramah "Ajarkan Aku Cinta" oleh Tuan Fazrul. 
Oh, memang sayangla sape yang tak pergi dengar
Tambah pulak perasmian Muhasabah Cinta yang superb
Congrats to all organiser :)

Thursday, November 10, 2011

hati yang suci sukar dicari

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Salam Aidiladha 1432H
Hari ni dah 14 Zulhijjah
Esok 11.11.2011. Comel je tarikh ni kan

Best dengar khutbah hari raya hari tu
Kisah pengorbanan Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar
Bila dengar tentang kisah cerita Siti Hajar, teringat lagu Safa Marwah dendangan kumpulan Mestica
Daripada kisah tu la wujudnya air zamzam. Baru ku tahu

Tuesday, November 1, 2011

my heart forever



Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


31 Oktober 2011
Selamat Hari Lahir my lovely mom, ummiku sayang
Tanpanya, saya takkan menulis di sini sekarang
Seinfiniti sayang pada mak selepas Allah dan Rasul
(oh, tiba-tiba rasa sebak..fuh2, control2)

memang glemerlah malaysia

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya




Oh tidak!
Malaysia had the highest number of obese citizens in the region
Yes, ini fakta. Bukan auta
Bila jalan ke mana-mana, memang boleh lihat mereka yang nampak obese
Memang judge melalui fizikal betul ni
Malaysia yang kaya dengan makanan
Malaysia yang kaya dengan rakyat yang obesiti
Apa nak buat?
Salah siapa?
Siapa yang bertanggungjawab?

macam mana nak cari ni?

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Alhamdulillah, sindrom exam dah habis. 2 paper je rasa macam 10 paper. Untuk kawan-kawan yang masih ada paper, teruskan usaha dan buat yang terbaik
Terasa macam nak sambung sikit hasil ilmu kursus kahwin yang lepas
Kalau tak silap, ustazah tu ada cakap, nak cari suami, kena selidik betul-betul
Eh, macam nak cari jodoh pula ye..hehe
Mungkin ini satu dilema wahai kaum hawa sekalian
Adam pun tak ramai kat Malaysia ni ( tapi masa ijtima' pemuda hari tu rasa sangat ramai lelaki - berpinar-pinar mata )

Thursday, October 27, 2011

mati yang sentiasa menanti

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya




"Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah)."
(An-Nisaa' 14)

Thursday, October 6, 2011

selalu dapat yang tak nak je

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya

Lama sudah tak bertapa di sini. Mungkin sebab hidup yang agak tidak terurus di sini, namun alhamdulillah pengurusan diri masih terjaga. Cuma makan dan tidur yang tak menentu. Biasalah bila bergelar pelajar yang dihujani pelbagai tugasan.
Alhamdulillah, sekarang ni kawan-kawan 4th year duk bergelumang dengan proposal masing-masing. Kami  dah lepas proposal presentation. Rasa macam nak tercabut jantung sebelum present, walhal benda tu takdela kronik pun. Rezeki masing-masing nak dihentam oleh pensyarah atau pun tak ;)

Saturday, September 24, 2011

ujian hidup

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Best song :)

Syukur, syukur dan syukur

Sunday, September 18, 2011

a bit trauma

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Sebelum Syawal berakhir, kami sempat ziarah raya di 5 buah rumah dengan konvoi 5 kereta. Mengalahkan rombongan meminang je kan. Sweet journey and sweet memory with them :)

Masa ni pun saya sesatkan orang lagi. Nak pergi Cheras je pun boleh tersesat sampai entah kat mana. Co-driver pun tak ingat jalan. Semua kami redah untuk ke Bangi. Bukit Jalil, Puchong dan Putrajaya kami lalu. Siap boleh kenal Hospital Serdang. Kalau tak sesat, takkan sampai jalan kat sana (ayat sedapkan hati). Kereta lain dah lama sampai. 

sempatkan kami Ya Allah

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Seminggu ni macam-macam kejadian berlaku. Hidup semacam masih tunggang langgang. Alhamdulillah, masih sempat makan dan tidur.

Thursday, September 15, 2011

new life again

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Alhamdulillah, dah  berlalu seminggu semester baru. Selamat kembali belajar ye kawan-kawan. Semester baru di tempat yang baru. Alhamdulillah semuanya OK, cuma kadang-kadang hidup seperti kurang terurus. Masih belum berkesempatan untuk iftar bersama-sama housemate. Kejap di sini, kejap di sana. Classmate juga masing-masing bertungkus-lumus siapkan proposal thesis.

Monday, August 29, 2011

kosong.lompong

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Semua dah gembira sebab dah nak raya, di samping sedih sebab Ramadhan dah nak berakhir
Syaitan pun melompat-lompat riang sebab nanti dah dibebaskan
Sungguh, sekejap saja Ramadhan kali ini berlalu. Lain dengan tahun-tahun sebelum ni
Sepatutnya rasa gembira je, tapi dirasakan macam ada kekosongan
Mungkin gembira dapat bertemu sanak-saudara, sahabat handai ramai-ramai
Namun kegembiraan itu tak dapat dihayati sepenuhnya kali ini
Ya, kali ini lagi

Sunday, August 28, 2011

kakak punya:)

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Ucapan hari raya buat semua  ( versi kakak ) tapi untuk upin ipin. Apela sifu ni
Tukarla untuk semua umat Islam :)

Saturday, August 27, 2011

berhati-hati semasa makan

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya





BERBICARA mengenai Aidilfitri, masing-masing terbayang keseronokan menyambut keberkatan Syawal selepas sebulan menahan diri menghadapi dugaan Ramadan. Bagi kanak-kanak, sampul duit raya mengandungi helaian wang berwarna biru, hijau mahupun merah menjadi perkara pertama terlintas di fikiran, di samping juadah makanan berasaskan coklat.
Golongan dewasa pula mengambil peluang untuk menikmati kemeriahan budaya kunjung mengunjung ke teratak sanak saudara dan teman terdekat, selain menantikan hidangan istimewa sebagai pembuka selera.

Saturday, August 20, 2011

aduhai, takkan salam je pun tak boleh. lecehnya!

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



Tertarik dengan entri seorang sahabat yang disayangi ini walaupun jauh di mata. 

Boleh tak jika pada 1 Syawal nanti, hari mulia itu, kita tetap akan dapat 'saham' walaupun hakikatnya hari tu kita bersalam-salaman, bermaaf-maafan dengan ahli keluarga dan sanak saudara? 
Setelah sebulan kita berpuasa, mengumpul pahala, mencari taqwa di sisi Allah, tiba-tiba hari itu kita dah buat sesuatu yang salah tanpa disedari.
Perasan tak hal ini? Diri sendiri pun tahu kat mana-mana je hal ini berlaku.
Apa hal tu sebenarnya?

Friday, August 19, 2011

welcome to the world

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya




jangan merungut je lebih. tolong sekali ye

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Tak sangka dah ada 200 entry kat blog. Entah ape la yang dibebelkan
Alhamdulillah, sempat berehat kejap sebelum Maghrib
Konon-konon hari ni jadi housewife separuh hari..ececeh
Barula rasa macam mana mak dan mak-mak lain rasa bila duk kat dapur sepanjang hari

Pernah tak mak korang mengadu camni,
" penatnya mak masak hari-hari "

Monday, August 15, 2011

pergi dan kembali

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Hari ini keajaiban berlaku di dalam rumah
Masih ingat entry sebelum ni, hilang yang saya membebel tak tentu pasal
Siang tadi semasa mop lantai, tiba-tiba terpandang satu benda, "macam kenal je"
"eh, ni Hiro"
Ketuk-ketuk sikit nak tahu hidup lagi atau dah mati 
Alhamdulillah, Hiro masih aktif bergerak
Kembalilah Hiro ke rumah asalnya :)

Sunday, August 14, 2011

PPAS

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Perpustakaan Perbadanan Awam Selangor (PPAS)
Terletak di Seksyen 13, Shah Alam, Selangor. Google sendiri ye alamatnya
Mula beroperasi pada 22 Julai 2011

SubhanALLAH
Masuk dalam library ni rasa macam masuk satu tempat yang sangat indah
Bagi orang biasa macam saya ni, rasa teruja la sebab dalam library ni ada escalator
Dah rasa macam kat shopping complex yang dipenuhi buku-buku dan komputer
Setiap level ada surau dan tandas
Jom tengok gambar yang saya sempat snap :)

Saturday, August 13, 2011

SEINFINITI SYUKUR


Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Alhamdulillah diri masih bernafas hari ini, masuk hari ke 14 Ramadhan.
Fikiran melayang-layang sejak semalam, entah kenapa 
Tulisan ni hanya untuk peringatan diri sendiri yang sering lalai
Lalai dengan pelbagai nikmat yang Allah kurniakan

ALLAH uji orang baik

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya



On the way ambil adik di asrama, sorang lagi adik cakap,

" kak, orang baik-baik biasanya banyak ujian kan. tengok abang syafiq tu "
" yup, memang pun. ramai orang baik-baik meninggal awal, sakit la dan apa-apa lagi "
" hurm, macam Catriona Ross tu pun macam tu"
" owh, adik tengok rancangan Ini Kisahku tu ke "
" aah, masa dia accident teruk dulu, doktor cakap peluang nak sembuh tu susah. pastu kalau kawen, susah nak dapat anak. tapi tengok-tengok sembuh je, bila kawen senang dapat anak"
" yeke. ala, tu doktor cakap. semuanya Allah yang tentukan "
" Cat tu cakapla dulu-dulu dia teruk. pergi kelab malam la,enjoy sana-sini"
" tu la, akak rasa sejak dia accident tu Allah kasi hidayah nak berubah. Allah nak tunjuk melalui accident tu "

Thursday, August 11, 2011

searching 'taqwa'

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Menaip sambil ditemani angin yang nyaman dan kelihatan laut yang sungguh tenang. SubhanAllah!

Hidup sebagai muslim ni ibarat sebatang pokok.
Satu soalan penonton dalam rancangan Tanyalah Ustaz bertajuk Perang Badar(Perang Nafsu)  kepada Ustaz Zahazan :

Tuesday, August 9, 2011

hilang

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Mode  :  Sad

Satu rompakan telah berlaku hari ini,

tempat    :   dapur rumah
masa        :   tidak dikenalpasti
kerugian  :   Hiro dan Sachi

Meluap-luap rasa geram hari ini. Masuk dapur ternampak rumah comel milik Hiro dan Sachi terlentang atas lantai, air pun tumpah. 
Hiro dan Sachi takde! Hilang!

Sunday, August 7, 2011

Reminder

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


laut yang tenang

nampak tak matahari yang malu-malu nak munculkan diri tu


Hari ini sungguh nyaman dan tenang. Semalaman hingga pagi ini hujan turun renyai-renyai, rahmat Ilahi.
Alhamdulillah, dia selamat dibedah dan sudah sedar sikit-sikit. Moga dia bertambah pulih sebelum Syawal menjelma. Ameen

Thursday, August 4, 2011

lambatkan, cepatkan ye

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Perkara sunat sepanjang Ramadhan :

Melewatkan sahur
- Haaa, tau tak kenapa sunat kita lewatkan sahur? Mari perah otak jap. Apa yang saya baca, saya dengar hikmah lambatkan sahur ni sebab nak elakkan kita daripada terbabas.
Contohnya kita bangun sahur sahur 4.30 pagi, imsak 5.30 pagi, subuh 5.40 pagi. Sahur la dalam 20 minit. Laa, lambat lagi subuh ni. Sempat lagi tidur jap sebelum subuh. Syok punya syok tidur, bila celik mata je dah terlambat subuh. Lagi parah kalau terlepas terus, ala-ala subuh gajah.
- Dah la lambat subuh, tambah tak elok gak tidur lepas makan. Kalau just makan kurma ok la, tapi kalau makan nasi sepinggan, lepas tu terlentang, cukup sebulan boleh jadi tong dram. Kasi la perut tu rehat dengan sihat dulu sebelum pejam mata lagi.
- Bila lewatkan sahur, masa pun cukup-cukup je habis, lepas tu sedia untuk solat subuh. Kalau ada masa sikit, sempatla nak solat sunat ke, mengaji ke. Kan berkat tu :)

Menyegerakan berbuka
- Belum Maghrib lagi dah siap sedia depan makanan. Bagusla camni kan. Bila azan je, cepat-cepat makan. Kan sunat buat camni. Tambah pulak berbuka dengan kurma. Hoho, berganda-ganda dapat pahala tu. Orang cakap sunat berbuka  cepat ni sebab taknak kita lambat-lambatkan solat. Lepas solat Maghrib tu, kita ada masa sikit nak rehatkan diri, rehatkan perut. Lepas tu kan  nak solat Isyak dan terawih. Sempatla makanan hadam dulu sikit-sikit
- Ada juga yang minum air dan makan kurma dulu, lepas tu solat Maghrib, lepas tu baru makan berat. Ikutla mana-mana pun, asalkan amalan sunat ni kita amalkan sepanjang Ramadhan ni. Benda senang je nak buat, rugi besar kalau tak ambil peluang :)


Banyak lagi amalan sunat yang lain. Tahu, faham dan amal!

Tuesday, August 2, 2011

kuatkan semangat!

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Allahurabbi,
Hari ini hidup tak terurus
Fikiran melayang-layang, kepala pun terawang-awang seharian
Entah ke mana hilangnya semangat sejak semalam
Orang mukmin harus kuat
Tapi diri rasa lemah je kali ni
Terpaksa ambil masa untuk pulih kembali

Mengimbau memori lepas semasa arwah Kak Su yang turut kemalangan, koma dan akhirnya 'pergi'
Tu hanya dalam wad biasa
Ini wad ICU
Allah..alhamdulillah berada kat kampung, bolehla tahu apa yang berlaku
Allah..seminggu lepas dia ada mesej saya, jemput ke kenduri doa selamat kakaknya
Allah..hanya Allah yang tahu perasaan ni

Terima kasih buat semua yang melawatnya di hospital
Saya tahu hari ni pasti ramai kawan-kawan sekolah yang melawat
Biarpun diri tak rapat sangat dengannya, namun musibah itu sangat dirasai
Ada sesuatu yang sebabkan diri jadi begini
Dah lama tak bersihkan mata teruk macam ni

Ya Rabb,
Give me and him strength
To his family and relatives to..Ameen

Semalam sebelum pergi melawat makcik tanya,
" sedih dok dia eksiden "
Hanya mampu tersenyum dan jawab dalam hati sendiri
Masa kat hospital pun mampu lagi tersenyum
Kena control depan orang ramai
Bila balik rumah terus lemah longlai seorang diri

Diri perlu kuat dan sabar!


p/s  : maaf, entri yang hampir sama berkali-kali

Monday, August 1, 2011

ibrah 1 Ramadhan

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya




Hajat di hati nak mencoret pasal benda lain, tapi dah terfikir pula pasal lain setelah diberikan kesempatan olehNYA melawat saudara yang kemalangan malam tadi. Ada kawan cakap, kat tv3 ada berita kemalangan tu jam 1.30 tengahari. Malam nanti bolehla tengok jap lepas solat Maghrib kalau masih ditayangkan.

Pertama kali dalam hidup masuk wad ICU tadi. Sebelum ni tengok kat tv je, takde rasa apa-apa.  Tadi bila masuk, masyaALLAH. Boleh nampak kanak-kanak, warga emas, remaja dan dewasa yang terlantar kaku di atas katil. Wayar yang berselirat sana-sini. Beratur orang kat luar nak masuk melawat. Sebelum ni melawat atuk yang selalu masuk wad biasa pun dah rasa sebak, apa lagi yang wad ICU ni.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More