Saturday, June 25, 2011

ayah.abah.papa.daddy.abi.walid

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Penuh status-status di FB masing-masing mengucapkan Selamat Hari Bapa untuk ayah masing-masing. Tidak kurang juga cerita-cerita di blog. Masing-masing mempunyai seorang ayah yang baik dan istimewa. Alhamdulillah, wujudnya saya di dunia ni dengan wujudnya ayah, dan juga ibu yang mengandung dan melahirkan saya.

Ayah hanya orang biasa, namun luar biasa di depan mata saya. Ayah bukanlah seorang pendidik yang popular, namun cukuplah boleh mendidik kami puteri-puterinya dengan baik. Ayah saya unik sebab ayah tak guna handphone dalam hidupnya. Tak ke pelik di zaman sekarang? Mak ayah (nenek) pun tahu guna handphone. Ada la baik buruknya bila tak guna handphone. Komputer pun ayah tak pandai guna. Belajar sekejap je, lepas tu berhenti. Tengok jela anak-anaknya guna laptop hari-hari kat rumah.


Hobi tegar ayah ialah membeli suratkhabar setiap hari. Kat rumah dah boleh jadi gudang akhbar.  Ok la kan daripada gunakan duit untuk beli rokok. Lagi-lagi yang suka beli suratkhabar dan rokok, makin banyak guna duit. Takde faedah pun hisap rokok tu. Eh, melencong pasal rokok pula =)
Saya tak nampak ayah tunjukkan kasih sayangnya kepada kami directly, tapi kami tahu ia adalah indirectly.

Bukan mudah ye nak mendidik anak-anak, tambah-tambah di dunia yang dah nak kiamat ni. Lagi-lagi anak perempuan. Jadi, bab hukum-hakam ayah sangatlah tegas, terutama pemakaian. Ayah tegas, mak tegas, anak-anak dengar cakap. Selagi anak-anak tu ingat pesanan mak ayah, anak-anak takkan berubah walau berada kat mana. Bila nak buat sesuatu, ingat Allah, ingat Rasulullah dan ingat mak ayah.
Dulu ada junior pernah beritahu, " bilamana seorang ayah tu mendidik anak perempuannya menjadi anak yang baik, kemudian anak itu dikahwinkan, maka baiklah balasan untuk ayah ". Sebenarnya saya tak ingat ayat penuhnya, lebih kurang beginilah. Google ye kalau nak cari ayat yang sahih.

Anak-anak bila dah ayah ajar,didik macam-macam tu, usah cuba nak tarik ayah sama-sama pula ke 'tempat' tu kelak. Anak perempuan tanggungjawab ayah sejak dilahirkan hinggalah berkahwin. Dah kahwin, jadi tanggungjawab suami pula. Usah hanya sibuk nak sumbat anak-anak dengan makanan dunia, benda tu sementara je.

Bagaimana ayah, begitulah anaknya. Nak anak soleh solehah? Marilah solehkan dan solehahkan diri kita. Jangan jadi ayah spongebab ye. Contohi Rasululullah s.a.w dan Imam Hassan Al-Banna
untuk menjadi ayah yang excellent!

Mari dengar video ini  :  ayah spongebob 


Ya Allah, penjangkanlah umur semua ayah yang ada di atas bumiMU ini, dan tempatkanlah ayah-ayah yang dah meninggal di kalangan orang-orang yang beriman. Aameen.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More