Monday, May 7, 2012

banjir lumpur

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Hari ini saya lakukan bantuan kemanusiaan
Oh bukanlah ke Gaza Palestin ye 
Sekadar membantu saudara sedarah daging saya a.k.a kakak
Musibah datang tanpa diundang dan diduga
Baru semalam saya ke sana, molek je lagi keadaan rumah
Disebabkan pada malamnya hujan turun tanpa henti
Maka air sungai bersama lumpur itu pun melonjak-lonjak gembira hingga menenggelamkan barang-barang di rumah
Kereta pun ada yang tenggelam
Bukan banjir calang-calang ni
Banjir lumpur gitu


Sungguh, saya tak pernah bayangkan benda ni akan berlaku
Kakak juga bingung jadinya bila tengok keadaan macam ni
Yes, sekelip mata je apa-apa boleh jadi
Kita tak mampu nak buat andaian apa yang bakal berlaku
Yang tahu hanyalah Allah

Kaki memang tenggelam terus dalam lumpur
Yakk!!! Gelinya!
Fikiran terus diubah
Kenapa nak geli, nak jijik kan
Diri sendiri pun berasal daripada tanah
Tanah pun siap boleh buat bersuci lagi
Itulah manusia
Geli dengan tanah, kotorlah tanah
Sedangkan dia sendiri itulah tanah
Tanah itulah yang dipijak-pijaknya setiap hari
Sedarkah kita?


* alhamdulillah, Allah lindungi sijil-sijil saya :)

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More