Monday, January 10, 2011

rezeki di mana-mana

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esoknya


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah, diri masih dipanjangkan umur merasai tahun baru dan harapnya tahun ini lebih baik drpd tahun lepas. Dalam kepala berfikir-fikir nak menulis tentang apa, apa yg boleh saya sampaikan utk diri sendiri dan kalian semua yang sudi membaca ruang usang ini.
Rezeki - sesuatu yang Allah kurniakan buat hamba-hambaNYA. Semua orang berlumba-lumba mencari rezeki setiap hari- mencari pekerjaan yang halal utk teruskan kehidupan. Bagi kita yang muslim, sering berdoa kepadaNYA agar dimurahkan rezeki.
Saya pernah terfikir yang  tahun lepas saya dapat rezeki yang tak dijangkakan daripada Allah. Semuanya berlaku secara tiba-tiba, dan semestinya kejutan buat diri ni. Alhamdulillah, syukur =)


Di sebalik rezeki yang diperoleh, saya fikir lagi apa yang membolehkan saya dapat rezeki itu. Saya dapat rasakan keajaiban dan hikmah solat dhuha. Saya yakin kalian semua tahu tentang solat ni, dan menjadi amalan masing-masing. Solat dhuha memang dikaitkan dengan rezeki. Kata orang, rezeki kita murah kalau amalkan solat dhuha. Tak percaya? Cubalah!
Lagi satu ialah amalan membaca ayat seribu dinar ( surah At-Talak ayat 2 & 3 ). Apabila diamalkan, ikutilah dengan bertawakkal kepadaNYA. Kita usaha, berdoa dan bertawakkal. Bukanlah hanya membaca ayat ini tanpa buat apa-apa. Berdoa dan yakin dengan Allah, insyaAllah jika kita ikhlas mengamalkannya, rezeki kita akan melimpah-ruah.


'' Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan   (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.''


Beberapa hari lepas saya sempat membeli pakaian dengan dua orang sahabat. Lama betul kitorang pilih baju. Sedang pilih-pilih tu, diri dah decide nak beli yang mana, kemudian keluarlah ayat ni, '' oh, banyaknya habis duit hari ni ''. Then, pakcik tauke kedai tu pun cakap ,'' jangan cakap macam tu, rezeki tak pernah habis, ada je kat mana-mana ''. Terkelu dan terhantuk kepala sendiri jap. Alhamdulillah, dapat satu pengajaran daripada pakcik tu hari tu. Saya balas lagi, '' ye pakcik, kami beli ni pun rezeki pakcik hari ni ''.

Setiap hari kita belajar, dapat pengajaran kat mana-mana je kita pergi. Ambil apa yang baik, tinggal apa yang buruk. Moga-moga  amalan ni menjadi amalan saya dan anda semua. InsyaAllah ^^

Semoga kalian semua sentiasa dimurahkan rezeki. Aameen.


Wassalam.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More