Thursday, March 15, 2012

kami sangat sibuklah!

Berusahalah di dunia seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya,berusahalah untuk akhirat seakan-akan engkau akan mati esok




Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah, Allah beri kesempatan bersama keluarga tersayang seketika
melupakan bandar metropolitan itu seketika
dan hanya menghitung hari dalam mengharungi tahun yang paling mencabar diri
sama ada fizikal, mental, emosi dll
Semua kawan dan sahabat sibuk
dengan final year project
ditambah pula dengan macam-macam assignments
diri hanya memerhati
bila pensyarah menambah kerja, tedengar dan ternampak mimik muka yang pelbagai
mungkin dalam hati katanya 'Allah, banyaknya kerja!'

Saat ni
hanya perkataan ini yang keluar dari mulut
Busy, sibuk, banyak kerja, kerja tak siap-siap
Fenomena biasa bagi student
Diriku tak terkecuali

Namun
dalam kesibukan dan lambakan kerja yang menggunung itu
masih sempat menonton movie
sempat juga bermain games
sempat keluar ke shopping mall etc.
tujuannya untuk hilangkan stress sebab buat banyak kerja
relakskan minda dan otak kejap

Yes
aku cemburu dengan mereka
cemburu kerana mereka ada masa yang lebih untuk buat semua itu
aku? usahkan nak tengok movie, nak buka foldernya pun tak sempat
bukanlah perdana menteri yang sibuk mentadbir negara
bukan juga naib canselor yang mengurus universiti
juga buka presiden persatuan yang aktif di sana-sini
namun hanyalah hamba Allah yang hidup di bumiNYA ini sebagai hamba dan khalifah


diri ini bertambah cemburu
pabila melihat mereka lebih cemerlang daripadaku dalam pelajaran
aku masih kekal di sini, tidak berganjak
aku tahu ini salah diri sendiri
cuma kadang-kadang aku rasakan mereka saangat bertuah
bertuah kerna dikurniakan masa 24 jam sehari
yang kebanyakan masa itu digunakan untuk belajar dan siapkan assignments
dan semestinya itu adalah tugasan duniawi
demi menjalankan tanggungjawab muslim dalam menuntut ilmu
syukurlah kalian 
gunakanlah masa yang ada sebaiknya untuk tahun terakhir ini
usah jadi seperti aku!


sejak dulu hingga kini
aku tahu hidupku tak terurus
belajar entah ke mana
exam pula sama je jadinya
tapi alhamdulillah
Allah sempatkan aku siapkan assignments sama seperti kawan2 yang lain
Allah luluskan aku dalam exam sama seperti mereka
Biarpun kuantiti masaku belajar dan masa mereka belajar berbeza
Aku tahu
Aku yakin
Masa yang telah aku gunakan untuk kerja-kerja lain itu ada berkatnya oleh Allah
Sedikit pun aku tidak menyesal
Sikit pun aku tidak bersedih
Kerana semuanya lillahita'ala :)

 use our time wisely :)


Aku syukur ya Allah
syukur kerana aku adalah aku
mungkin jika aku bukan di tempatku sekarang
hidupku taklah mencabar sangat
keluar awal pagi, balik tengah malam
hinggakan tidak sempat nak buat kerja sebab lebih utamakan kualiti tidur  di kala malam

asah dan latih diri begini dari awal
inshaAllah Allah akan mudahkan kelak


biarlah kelihatan sibuk
sibuk atas tuntutan ukhrawi
moga-moga mendapat keredhaan Ilahi =)




Bersyukurlah kalian sahabatku!


* boleh bayang tak macam mana sibuknya alim 'ulama' sehari-hari kerana memikirkan masalah umat Islam? Kita di mana?

* hanya insan yang memahami boleh memahami diriku. moga dikurniakan pendamping yang sangat memahami...

2 comments:

aku lagi cemburu kat mu na. ni sireyes..

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More